Saturday, October 13, 2012

Yakinlah Pada Allah

 Pernah x anda rasa resah bagaikan ada sesuatu yg buruk bakal berlaku.. pernahkah anda merasa sedih bila dtimpa sesuatu musibah. Pernahkah anda terasa kecil hati dan kecewa apabila anda tidak dapat yang anda impikan. Dan pernahkan anda terasa terlalu tertekan .. Mesti pernah kan...??

Aku dulu pernah kecewa bila aku tidak dterima masuk dalam bidang pendidikan yg sblum ni mmg merupakan cita-cita ku. Aku merasa terpaksa masuk ke UTHM.. Yes, aku trtekan. Aku hampir putus asa.. Tapi kita kena ingat, Allah itu Maha Mengetahui. Allah lebih tahu yang terbaik untuk kita.. Mungkin mulanya kita tak sedar, tp setelah itu, kita mula mnyedari hikmat yg trsirat di sebalik smuanya. Sekarang aku lebih tahu arah tuju ku, mula merancang masa depan yg lbih baik.  Alhamdulillah.

Banyak sgt bnda yang brlaku tanpa kita duga. Sebenarnya Allah nak uji kita. Tu tnda Allah syg pd kita. Apa yang aku cuba mksudkan? Perasan x? bila kita sedih, ap yang kita buat. Mungkin first skali kita mnangis (mcm aku juga), then lpas tu mula amek wudhuk, wat solat sunat, dan berdoa penuh khusyuk. ketika itu manik-manik jernih mula mnitis di atas tapak tangan. terasa diri ini sngt kerdil. See, kita mula mendekatkan diri dgn Allah secara x lnsung. Setelah itu kita dpt mrsa bhawa beban yang dipikul smakin berkurang. 

Kadang-kadang, segala bnda yang pernah kita mntak ngn Allah ad yang tak tercapai. Sampai trdetik dlm hati 'adakah Allah x mndengar prmintaan aku' . Yakin kan diri bhwa Allah Maha Mendengar. Allah tak tunaikan permintaan kita bukan brmaksud menolak, tp Allah lebih tahu yang terbaik untuk kita. Mungkin juga blum tiba masanya kita mndapat yang kita inginkan. " Aku meminta sekuntum bunga mawar, tetapi aku diberi kaktus membuatkan aku mnjadi sedih. lansung aku tak sedar setelah itu, kaktus mngeluarkan bunga yang sngt cntik" .

Sebenarnya, bila kita cuba mendekatkan diri dgn Allah, tnpa sdar, kita mula mngamalkan konsep redha. Kerana hati ini yakin bhwa Allah telah mnntukan yg trbaik untuk kita. Jika kita sntiasa ingt Allah, kita jd sntiasa brsyukur, bersabar bila dbri ujian, snyum bila ad mslh krna yakin bhwa stiap bnda itu psti trsirat himah yg besar . Selalulah berprasngka baik pada Pencipta kita.

"Jika cepat doamu dimakbulkan, Allah sayangkanmu. Jika lewat doamu dimakbulkan, Allah sedang mengujimu. Jika doamu tidak dimakbulkan, Allah sedang merencana yang lagi baik untukmu pada masa akan datang."

No comments:

Post a Comment