Wednesday, January 30, 2013

AKHIRNYA.. =)

Semester ni, aku meletakkan harapan yang sangat tinggi untuk pointer GPA aku kerana bagiku, subjek pada semester ini lebih ok berbanding sem2 lepas. Dan aku ingin menebus kegagalan ku pada semester lepas. Hnya Allah yang tahu perasaanku bila mndapat tahu yang pointer aku mnurun scara mndadak. Aku tak tahu sbb apa. Mungkin subjek itu trlalu susah ntuk aku skor atau usaha aku xsebanding dengan apa yang aku ingin capai.

Semester ni, aku hnya ada 4 paper ntuk final exam. Yang 2 lagi adalah PSM dan juga untuk Lab. Aku tanam azam untuk buat yang terbaik dan aku siap tampal lagi target aku untuk mndapat A bgi setiap subjek. Aku hnya studi kat bilik, sbb aku xsuka blaja dlm keadaan org rmai dan stress. Sbnarnya cara kita blajar brgantung kpd individu. Bila ad bnda yg tak phm bru aku g lib, tnya kawan2. 

Aku cuba skor test, kuiz. Dah takleh nak main2 dah, aku nak bgi kjayaan untuk Ma dan Abah. Bila aku dpt kputusan test, aku akan bgitau Ma dan Abah. Ternyata mereka gembira. =) Tak lupa untuk berdoa kpd Nya. Aku cuba dekatkan diri dgn Allah, cuba sbaik mgkin mmbaca ayat-ayat Nya. Aku tahu aku bukan gadis yg solehah, tp aku akan berusaha. 

Kalau nak tahu, aku bukan jnis yg study hard, tp study smart. Org akan nampak aku ni cam rileks, tp sbnarnya aku ambil masa yg sesuai, ambik mood dan studi. Aku akan buat nota ringkas, bnyakkan latihan mngikut tips yang diberikan. Akan ada kismis dan air kosong di atas mejaku. Bila berakhir smua paper, hati ni lega sngt. Yang kelakarnya, stiap kali habis paper, aku akan kira pointer aku, adakah masih bjaya untuk aku mndapat Dekan semester ni.  Aku pun tak bagi harapan yg tggi krna takut kecewa. Aku tawakal.

Bila dah sminggu bercuti, aku dapat tahu result untuk Machine, Alhamdulillah aku dpat A. Aku trkejut sngt2, sbb aku ase xbrape confident, dan aku pun kuar agak awal dari dewan peperiksaan. Xlama kmudian, teha mesej aku, dia ckp result smua subjek sudah kuar. Aku mula bimbang, nak check internet xde. Aku mintak tolong Mimi dan Mai check kan untukku, aku paling rsau comm, sbb aku ase akan dpt B je. 

Sekali lagi, Allah memberiku suatu kejutan yang aku xsngka. Alhamdulillah, Allah memakbulkan doaku slama ini. Aku bersyukur sngt2. berita yang aku trima dari mereka sngt2 di luar jangkaan. Aku dpt straight A (tp ad yg A-). Segera aku bgtau Ma dan Abah yang ketika itu berada di KL. Mereka sngt gembira. In shaa Allah, aku akan dpt Dekan semester ini. Sungguh ini hadiah yang bermakna dlm hdupku dan hadiah ntuk Ma dan Abah yang bnyak berkorban ntukku. 


Apa yang aku pelajari, kita jgn kdekut ilmu, smakin kita sebarkan, smakin luas ilmu kita. Dan yg pnting, jgn lupa hubungan kita dngan ALLAH S.W.T . Terima kasih kpada kwn2 yang bnyak mmbantu sy spnjang kita sma2 belajar di sini.
"Perbaiki urusan dalamanmu, Allah akan baiki urusan luaranmu.. Perbaiki hubunganmu dengan Allah, Dia akan baiki hubunganmu dengan manusia.. Beramallah untuk akhiratmu, Allah akan jamin urusan duniamu"

No comments:

Post a Comment