Friday, January 11, 2013

KELANTAN OH KELANTAN

Perkongsian
Kelantan oh Kelantan...   
Mundur ?
Mereka yang tak pernah sampai ke Kelantan , pasti dalam kepala akan fikir betapa mundurnya Kelantan memandangkan Kelantan tidak ditadbir oleh kerajaan persekutuan yakni BN .. kan kan ?

Aku antara mereka yang memikirkan begitu.. tapi itu 3 tahun yang lepas.. Aku tak pernah jejakkan kaki aku ke Kelantan sebelum itu.. Sebelum itu ialah hari dimana aku dan sekeluarga ke Kelantan atas urusan .. ehem... merisik .. risik wife aku skang ni laa... hehe..

Kali pertama aku sampai .. aku tertelan air liur ... Masjid dan surau mmg mudah sangat didapati dan ianya terurus dengan baik sekali ... Kiranya kalau nak singgah solat dan berehat tu , tak de masalah langsung .. dan aku sangat teruja dengan KELANTAN !

2 tahun kemudian
Hurm... tiap kali aku balik ke Kelantan , rumah orang tua wife aku .. aku sangat suka.. perjalanan yang memakan masa 8 - 10 jam ( jika kerap henti ) mmg menyeronokkan.. Kenapa ? aku suka berhenti dan lepak.. makan .. tengok keadaan sekeliling dan update dalam blog..

Dan jika aku pulang ke Kuala Lumpur , aku akan ikut jalan ke Terengganu .. jalan pesisir pantai yang mmg cantik !

Walaupun makan masa sehingga 12 jam , aku tak kisah .. mmg puashati dan rileks sangat ... drive dengan rileks jer ... hehehe ..

Dan , aku senantiasa menunggu masa nak pulang ke Kelantan dan berehat kat sana .. Sesungguhnya , bagi aku orang orang di Kelantan mmg tak langsung seperti yang digembar gemburkan ..kasar dan suka bergaduh !

Moden
Bandaraya Kota Bharu .. hurm.. dulu aku ingat , ianya cuma pekan koboi... cam nun kat kampung ayah aku tu ... tapi meleset weh !!!

Tambah skang ni lagi , mmg meriah ... Yang menariknya , tiap kali waktu azan berkumandang , maka segeralah cari masjid dan solat berjemaah .. best kan ?

Malam ? Tak seperti bandaraya Kuala Lumpur .. Tak perlu peningkan kepala... rileks.. aman .. damai ... mmg tenang ... Tak perlu nak pening dengan disko.. tengok anak anak gadis berpelesiran tak tentu hala... semua tu , mmg takkan jumpa kat sana ..

Destinasi Pelancongan
Hurm.. mmg best bercuti ke pantai timur .. mmg best !! Takde masalah langsung .. Setakat ni , alhamdulillah .. tiap kali bershopping , tak pernah sapa sapa menjeling atau cuba nak mengacau .. malah di layan dengan ramah lagi ..

Dan ..ehem.. anak anak dara mereka .. mmg bisa membuatkan anak teruna terutamanya mereka yang bukan berasal dari situ , berkelip mata... comey comey blaka.. hehehe .. Ala... bukan aku gatal tapi ni hakikatlah.. Skang ni , bukan takat comeyjer .. bijak pon ramai weh... haaa.. Aku bercerita mengenai negeri Kelantan yer.. jangan bandingkan dengan negeri lain ..

Dan .. aku ini orang KL berdarah Pulau Pinang .. kampung aku nun di Pulau Pinang... okeh ? Sesungguhnya , pantai timur mmg best untuk pergi bercuti !

Ditulis oleh : Ben Ashaari
 p/s: sy syg negeri sy, KELANTAN DARUL NAIM. Biarlah org nk kata ap pun.. kita sbnarnyer smua sma..

No comments:

Post a Comment