Sunday, January 20, 2013

PLEASEE, JGN BURUKKAN NEGERIKU LAGI


Sebenarnya sudah lama aku ingin menulis tentang hal ini. Hal yang melibatkan negeriku yang tercinta. Hari ini, aku terpanggil untuk menulis tentangnya yang menjadi isu kepada negeri lain di Malaysia.

Ye, negeri Kelantan adalah negeri yang degelar serambi Mekah, negeri di bawah pemerintahan YB Tuan Guru Nik Aziz. Aku bersyukur di lahirkan di sini dan menjadi rakyat Kelantan. Aku tak menyedari pun pandangan org lain trhadap negeri dan rakyat Kelantan sebelum aku berhijrah ke negeri lain untuk menyambung pelajaran.

Pada umur 17 tahun, aku ke KEDAH untuk menjalani Latihan Khidmat Negara di Kem Damai Park Resort Merbok. Alhamdulillah ramai kawan aku di sini. Kmudian aku mndapat tawaran ke UM dlm bdang Asasi Fizikal. Di sini, ramai orang yang satu negeriku. Tetapi dlm klas, hnya aku prempuan Kelantan, yg lain dari KL, Selangor, Sabah dan ini tidak menghalang aku untuk berkawan kerna mereka smua baik dan mesra.

Bila umur dah meningkat 19 tahun, aku ke Johor untuk blajar dalam bidang Elctrical Engineering. Bermula di sini,  segala pndangan ttg negeriku trbuka satu persatu. Ramai orang menganggap rakyat Kelantan suka ada dalam ‘geng’, brsikap kasar, dan suka bergaduh. Aku tertanya2, mengapa smua bnda ini hnya untuk negeri KELANTAN, kenapa? Negeri lain smua baik, xde gaduh2 dan berpuak2.. Hatiku tertanya2.

Serius, aku tak suka mentaliti org sebegini, dengan mudah mereka mmberi tanggapan tanpa mengenali dgn lebih dkat org2 senegeriku. Ok, jika korg nak ckp ktorg brpuak2, mengapa aku masih boleh brkawan dgn bdak2 dari negeri lain malah sngt rapat. Kwn2 aku pun sma jgk, boleh satu rumah dgn bdak negeri lain, xde pulak dgr gaduh , xpuas hati. Kalau keadaan yg kata geng, mgkin dan memang ad. Tapi adakah itu mnjadi isu sbb kami berkumpul antara satu sma lain, membincangkan prkembangan semasa bsama. Ia senang kerana kami boleh brcakap dlm loghat kami. Adakah ia salah?

Bila ada org ckp, org kelantan suka ckp kasar, aku hnya trdiam. Bukan mereka ckp kasar, mgkin loghat kami dan juga intonasi yg mnyebabkan bunyi lbih kasar sdgkan ada juga yang mengakui bhasa Kelantan  kdengaran sngt comel jika dibicarakan dgn lembut. Ia diakui oleh kwn2 ku yg len. Pernah aku ke lib seorg diri untuk mengulangkaji pelajaran. Tiba2 ada seorang perempuan menegurku. Setelah beberapa minit kami smbang, dia bertanya.
“Awak asal mna eh?”
“Kelantan, nape eh?”
“owh, ptutlah, dah agak dah mesti dari Kelantan. Cara brpakaian dan ckp pun boleh tau. Tapi sy suka org kelantan, bnyak yg baik dan sopan” . Aku nak mnunjukkan bhawa org akan berpandangan baik jika dia mngenali seseorg tu lbih rpat. Jnganlah cpat sngat nak menilai seseorg apatah lagi brdasarkan negeri asalnya.

 
Masih aku ingt bila aku dan kawan2 mghadirkan diri ke majlis solat hajat di rumah P.A kami, ada seornag makcik mnyuruh aku merapatinya. Dia brtanyakan asalku, dan aku mnjawab “Kelantan” .Mak cik itu trsnyum ttp ad 2 org lagi tba2 mmalingkan wajah dari memandangku. Hati ini tba2 sedih. Mak cik yg baik itu ckp “ala nak, smua negeri ni ad org jahat. Bukan negeri Klantan je. Makcik pun ad menantu dari Kelantan. Lawa dan lembut je” ujarnya seolah2 mngetahui apa yang bermain di mindaku.  Aku kembali trsenyum. “btul tu mak cik. Bukan negeri Klantan je yg ad org jahat. Negeri lain pun sma kan” Aku mnjawab tenang. Air wajah dua org lagi tu brubah tiba2. Ye la, aku akui, ada jugak rkyat Kelantan yg brkelakuan kurg baik.tp xsmua kan? Jgn kerana nila setitik, abes susu sebelanga. Sedih bila org duk judge mcm tu je. Yg media massa pun asyik duk dedahkan kuburukkan negeri kami, aku xpsti sbb ap, politik mgkin.

Aku bersembang dgn salah seorang rakan satu batch dgnku ttg jodoh. Dia ada cakap dia tak nak org Negeri Sembilan dan org Kelantan. Aku merenungnya, meminta jwapan, kenapa xsuka org Kelantan. Dia xmnjawab mgkin bmbang akan melukakan hatiku bila mngetahuinya. Bukan dia seorg, malah ramai. Bila aku fikir sedih sngt. Tolonglah, buka minda, jgn trlalu mngikut kenegerian. Hubungan aku dgn si dia juga tak bertahan lama krana ibunya tidak mnyukai orng Timur. Dia seorg yg brjaya mmbuka pintu hatiku tanpa ku duga. Aku redha smua ini trjadi.

Pernah ada menjadi isu seorg gadis menulis dalam twitter “Minta dijauhkan dari calon org pantai timur especially org Kelantan. Dorg ni pelik2” yg dikecam hebat oleh org kelantan. Sahabat baikku ada cakap. “Ganas org kelantan ni, abes bdak ni kena serang.”
Kmudian aku pula bersuara.. “Memang la dikecam hebat, sbb dia telah menambah kan lagi kbncian org pada rakyat kelantan. K, bygkan ada org buat status xsuka la ngan org johor (sbb kawanku ni johor),sbb smua cm pelik2.. reaksi sma juga akan dibuat oleh rakyat Johor.”. terus kawan aku trdiam. Dia mngakui kbnaran itu.

Sebenarnya bnyak lagi ingin aku bicarakan, tp cukuplah di sini untuk kali ini. Satu lagi psanku, bukalah mnda, kenali kami, rakyat Kelntan dgn lbih rapat dan nilailah. Jangan hanya mndengar pndangan org lain dan menerimanya secara total. Apapun aku nak cakap, aku suka org negeri Johor dan juga negeri2 lain, dorg smua baik namun lbih baik jika mmbuang persepsi buruk trhadap negeri kami ok. =)

 


2 comments:

  1. hanafi pun slalu ngadu cmni...masa kitorg nak kawen dlu ramai yg cakap ngan mak kita org kelantan malas
    kije. byk dugaan gak nak kawen ngan org kelantan ni...tp jodoh kan....he is nice husband..and he from Kelantan...:)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..hrp2 dila dan hanafi bhgia buat slma2nya..tu la..bgi ct, knal dlu, jgn cpat judge org.. jgk krna nila setitik habis susu sebelanga. =)

    ReplyDelete