Sunday, January 27, 2013

SEKALI LAGII..


Aku menelefon kawan baikku, Diba. Diba merupakan sahabatku sejak dari UM lagi. Orgnyer kecik dan comel. Suka sngt kwn dgn dia. Niatku untuk bertanya khbar. Jelas nada suara ceria Diba bila aku menghubunginya. Masih sma sperti dlu.=)

Macam2 kami bercerita, Rindu sngt kat dia ni. Sejak 2 tahun lpas, aku asyik ckp nk dtg UM, tapi masa blum mngizinkan. Ingin sahaja aku bertemu sahabatku itu dan memeluknya erat. Banyak benda yang ingin aku kongsikan padanya.

Kerap juga dia mgusikku dgn status ku yg masih single ni. Aku hnya ketawa tetapi menyembunyikan sesuatu yang aku cuba sorokkan daripada org len sebelum ni. Sedang seronok kami berborak, tiba2 Diba bertanyakan kepadaku. 

"siti, ad masalah ap2 ke?"
"tak, knape?"
"ye ke? kite rase cam len (Diba bhsakan kite dgn ku)"

Entah kenapa tiba2 aku terasa ingin ku luahkan padanya. Aku menceritakan ttg smuanya. 

Diba ckp dia rasa sedih tiba2 dgr ceritaku. Aku apatah lagi. aku cuba kawal nada suaraku supaya dia tidak mnyedari aku menagis. Diba tnya lagi

"camne ct leh trima smua ni. Macam berat sngt"
"entah diba, ct bukanlah kuat. tp apa2 pun ct kna redha jgk. ct yakinkan hati ni dgn janji Allah. Dia pasti mnyediakan yg lbih baik untuk ct." ujarku prlahan smbil mnahan air mata dari gugur.

 Namun aku gagal. Ia tetap jatuh membasahi pipiku.

Adikku yg paling aku rapat pun aku xprnah bgtau apa perasaanku sbnar. Aku buat2 kuat dpn dorg. Aku ketawa ceria tetapi hati ini masih mnangis. Setelah aku mematikan panggilan, aku sekali lagi menangis. Kali ini aku biarkan shja airmata trus gugur dan gugur. Kerana aku tahu, wanita menangis untuk mmbina smula kekuatan dan melawan kekecewaan.

"Aku mohon sesuatu, tetapi belum diberikan lagi, mungkin ALLAH mahu aku menunggu masa yang sesuai untuk diberikan. Masa dan waktu yg lebih tepat untukku. Aku tahu, ALLAH sedang merancang sesuatu yg lebih baik. Sabar itu indah, syukur itu perlu"

No comments:

Post a Comment