Wednesday, November 14, 2012

Meh, Makan Budu

Bangun pagi td, tiba2 terbayang nasi putih dan lauk ikan goreng.. dan yang penting ad bdu sbagai plengkap hidangan. Aku mengajak rumate ksyganku, Kak Mal untuk makan sma2.. Kak Mal bwk budu ngan cili, ni yang best ni. Tak sbr asenyer nak makan.

Ktorg sma2 turun cafe dan pilih mknan. Pada mulanya aku nk pilih ikan goreng, entah knapa hati ni x berkenan ngan ikan2 trsebut. Last2 aku amek ayam goreng, ngan ulam. Bila mknan trhidang dpan mta, trasa sprti brada kat umah sendiri. Nyum2.. aku mkn dgn pnuh selera.

Aku suka sngt makan bdu. Kalau ad ikan gorng n budu je pun dh ckup. Kwn2 aku pun ramai jgk yang leh mkn bdu, but still ad gak yang xtahan dgn baunya. Kuat sngt kot..


Sebenarnya budu ni ada bnyak khasiat tau.. Jgn tak tau. Antaranya ialah:

- mengeluarkan sisa toxic dan meningkatkan daya tahan tubuh yang dpt mghalangi penyakit brbahaya dan menghalang kanser,
-mengandungi zat bakteria penyebab cirit, penurunan kolestrol darah, pencegah penyakit jantung dan hipertensi
- mempertingkatkan IQ bg yg memakannya.
- merupakan pembekal protein yang tinggi
- dpt menurunkan kadar kolestrol ke tahap luar dari jangkaan.

Erm, kna slalu mkn la, brulah pandai..hehe.. Dah kenyang2 ni, nak mnum air sunquick lak.. =)

No comments:

Post a Comment