Monday, December 24, 2012

KESEMPURNAAN

"CANTIK bukan berarti BAIK. KAYA bukan berarti BAHAGIA. Karena kecantikan dan kekayaan bukan jaminan KESEMPURNAAN."

Kata2 ni aku copy dari Kata2 Hikmah kat fb. Aku rasa trtarik dengan ayat2 ni yang leh membuatkan aku brhenti seketika dan berfikir. Betulkah? Bukan ke kalau cantik tu org akan sanjung dan kalau kaya, pasti leh beli apa2 je kan? Kerana smua perlukan duit. Akhirnya aku temui jwpan tersendiri. Ia tpulang kpda pendapat individu apa itu kesempurnaan. 

Korg mesti prnah dengar ayat ni kan

" Bestla jadi cntik, ada rmai peminat" atau
" Kalau dh cntik, pakai apa2 pun cntik" atau
" Muka cntik, g mana2 pun org suka" 

dan bnyak lagi.. Tak kira lah ia ditujukan untuk anda atau anda dengar dari mulut2 org untuk org2 tertentu. Dan aku pun trkadang nak jadi cantik atau lbih cntik. Prempuan mna xnak jadi cntik kan?? Sbb mmg fitrah mnusia, suka bnda2 yg comel, lwa dan cntik. Kerana itulah ramai yg trdorong melakukan perkara-perkara yang tak sepatutnya demi kelihatan CANTIK.. Ada yang sanggup memakai susuk, buat pembedahan plastik, suntik kolagen dan mcm2 lagi shingga yg snggup melakukan pemujaan trhadap bnda lain dgn tujuan kelihatan lbih mnawan dan berseri. Wjarkah shingga mengubah ciptaan Allah yang trnyata sudah baik itu?? 

Aku prnah brbisik dlm hati..

 "kan bgus jadi org kaya, dapat beli macam2, msti best kan"

Benar, diri ini prnah mengeluh. Ya, aku akui, duit itu sgla-galanya krna smua bnda prlukan duit. Nak msuk tndas awam pun kna bayar kan. Tapi bila aku fikir balik, aku patut brsyukur walaupun aku kekurangan wang blnja tp aku still leh makan makanan kgemaran aku, boleh beli brg kprluaan dan kluar ngn kwn2.. Ada bnyak cerita yg aku baca, di mana org yg berasal dari kluarga yg kaya, akan dijodohkan dgn seseorg pilihan kluaga sdangkan si anak sudah mmpunyai pilihan sndiri. Kerana trpksa si anak akan mnurut dn kawen tnpa rela. Ada yg akan mnemui kbhgiaan nmun kbnyakkan akan brakhir dgn pnceraian. Bhgiakah itu? 

Bila aku post status ni, ad kwn ku tnya.

. " apa yg diperlukan untuk smpurna?" 

 " hati yg sntiasa bersyukur"

jwbku yakin. Ya, bila hati ini bersyukur akan sgala nikmat Nya, tidak sekali2 diri akan mrasa cemburu akan kelebihan org len dan menganggap dirinya sudah smpurna dgn pemberian dari Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Ucaplah ALHAMDULILLAH.. always k.. =)


Bila hati brsyukur, sgalanya terasa smpurna =)

No comments:

Post a Comment